A menedzserképzés tanulmánykötete ad korlenyomatot a zeneiparról

Itthon sokszor méltatlanul kevés szó esik a zenei előadók mögött dolgozókról, és elég sok a tévhit a menedzserek szerepéről. A Hangfoglaló Program új, hiánypótló kötete ezen az állapoton javít a szakmában dolgozó szereplők tapasztalatait összegző írásokkal.



A közönség számára sokszor láthatatlan, hogy kik, hogyan és mennyit dolgoznak azon, hogy egy-egy koncert, klip vagy nagylemez megvalósuljon. Az ötödik tag, a menedzser című kiadvány ebbe a kulisszák mögötti, izgalmas folyamatba nyújt bepillantást, az előadók mögötti szálakat mozgató szakemberek írásaival. A könyv megjelenése azért is örömteli, mert a zenei menedzsment összetett és folyamatosan változó feladatával eddig még nem foglalkozott magyar nyelvű kiadvány, a kötet így elsősorban a szakma iránt érdeklődőknek, gyakorló menedzsereknek, kezdő zenészeknek és induló produkcióknak szól.


„Nagy lépés számunkra, hogy végre itthon is készült egy kiadvány, amely a zenei menedzsmenttel, mint hivatással foglalkozik. Magyarországon a menedzserképzés, és az egész szakma ismertsége is gyerekcipőben jár, ennek egyik jele, hogy eddig nem volt magyar nyelvű szakirodalom a témában, miközben tőlünk nyugatabbra könyvtárakat lehetne megtölteni a zeneiparról szóló kiadványokkal. A Hangfoglaló Irodában régóta szerettük volna ezt a hiányt orvosolni, a megfelelő szakirodalom ugyanis elengedhetetlen ahhoz, hogy jó szakembereket képezhessünk” – mondta el Az ötödik tag, a menedzser a Lumenben rendezett bemutatóján Fernbach Erika, a kötet szerkesztője, aki egyben a Hangfoglaló Program Könnyűzenei Menedzserképzést Támogató Alprogramjának vezetője.
 


 

A könyv a jövőben elérhető lesz a Hangfoglaló Program rendezvényein. 
Összegyűjtöttük Az ötödik tag, a menedzser szerzőit, akiknek már nem sok szakmai fórumon van szükségük bemutatásra.

Podlovics Péter
1985 óta foglalkozik különböző produkciók körüli munkákkal, menedzsmenttel és bookinggal. Olyan zenekarokkal dolgozott/dolgozik együtt, mint a Palermo Boogie Gang, a Ripoff Raskolnikov, a Wei Wu Wei, a Quimby, az Orchestra Luna, Little G Weevil, Orszáczky Jackie, az Európa Kiadó, az Ivan And The Parazol. 
Az 1990-es évektől jó ideig leginkább nemzetközi csapatok fellépéseit szervezte, néhány produkció, amelyet Magyarországra hozott: George Benson, Deep Purple, Buena Vista Social Club, Joe Bonamassa, Tommy Emmanuel, Living Colour. Mafioso Records és XLNT Records néven két lemezkiadó tulajdonosa. Két gyerek édesapja, hobbiszinten vintage erősítőket és gitárokat gyűjt.


Bánki Nikoletta
Öt évig volt az MZK Publishing A&R menedzsere, ahol széles körű ismereteket szerzett a zeneipar több szegmenséről. Huszonkilenc zenekart szerződtetett le, összesen negyvenhat formáció szerzőivel dolgozott, amelyek közül elsőként az Aurevoir.-nál kezdett menedzsmenttel is foglalkozni.
2019-ben kiválva az MZK-ból saját hangfelvétel-kiadót hozott létre GrapefruitMoon Records néven, amelyet a nyitottság és a zenei sokszínűség jellemez. Jelenleg nyolc zenekar repertoárját gondozza, ezek közül az Ethnofil, a Nunki Bay Starship és The Pontiac esetében teljes körű menedzsmentet is ellát.


Molnár Gábor
Molnár Gábor 1996 óta dolgozik a zeneiparban, 1999-től a Gold Record ügyvezető-tulajdonosa. A cég először menedzsmentként,majd producerként, 2003-tól pedig kiadóként is foglalkozik produkciókkal. A kiadó vezetőjeként számtalan arany- és platinalemez, Comet-, Fonogram-, Ballantines-díj nyertese.
Néhány formáció, akikkel együttműködött vagy a mai napig is együtt dolgozik: Fiesta, Supernem, SP, Fluor, Caramel, Puskás Peti, Honeybeast, Margaret Island. Jelenleg a MAHASZ elnökségi tagja és a Music Hungary Szövetség Menedzser Szakosztály vezetője.


Fernbach Erika
Történész, tanulmányait az ELTE-n végezte, ezzel párhuzamosan több mint tíz évig volt a Sziget Kulturális Menedzseriroda munkatársa. 2010-ben a fesztiválipar oldaláról kapcsolódott be a Majdnem Híres Rocksuli edukációs programjának tervezési és kivitelezési feladataiba, többek között szerzője és szerkesztője az első hazai zeneipari menedzserképzés akkreditációs programjának.
2017 óta az NKA Hangfoglaló Program Magyar Könnyűzenei Menedzserképzést Támogató alprogramjának oktatási szakértője, 2019 szeptemberétől pedig az alprogram vezetője.


Süli András
Eredetileg jogász és szociológus, 2007 óta a zene és a kultúra a hivatása.
A könnyűzene mellett összművészeti programokkal és nemzetközi kulturális projektekkel is foglalkozik. 2015 óta a debreceni Campus Fesztivál programigazgatója, valamint a Nagyerdei Víztorony klubprogramjainak szervezője. A Sofar Sounds Debrecen sorozat, valamint a PusztaHang platform alapítója, a Debrecen 2023 EKF pályázat egyik alkotója. A Hangfoglaló Programban szakértőként, mentorként, zsűritagként dolgozik,
2019-ben elkészítette Debrecen első zenei koncepcióját.


Boross Zoltán
2017 januárja óta a Cseh Tamás Program, majd az év októberétől a Hangfoglaló Program programirodájának vezetője. 2007-ben diplomázott a Nyugat-Magyarországi Egyetemen nemzetközi kapcsolatok szakértőként, és ezzel párhuzamosan az NYME és a Budapesti Corvinus Egyetem közös MA képzésén nemzetközi gazdasági és üzleti kapcsolatok szakértő másoddiplomát szerzett. Dolgozott a kulturális közigazgatásban, 2011 óta aktív a könnyűzenei színtéren mint menedzser, turnémenedzser, színpadmester és szervező.


Bali Dávid
Negyedik éve a HOTS (Hungarian Oncoming Tunes) stratégiai vezetője és a Hangfoglaló Program nemzetközi kapcsolatokért felelős megbízottja. Korábban a Kreatív Európa tizennégy nemzetközi klubot összekötő hálózatának, a fiatal tehetségek nemzetközi mobilitását segítő Liveurope elnökségi tagja volt. Tanulmányait az ELTE-n végezte, zeneipari tapasztalatait az A38 Hajó programszervezőjeként szerezte.


Tóth Péter Benjamin
Szerzői jogi, kommunikációs és változásmenedzsment szakértő. 2010-ben ő alakította ki és vezette be az Artisjus kommunikációs stratégiáját. 2018 óta, szintén az Artisjusnál, Üzleti Transzformációs Igazgatóként dolgozik, a szervezet fejlesztésével foglalkozó team vezetőjeként. Rendszeresen tart előadásokat művészeknek a szerzői jogról. A Dal+Szerző magazin és blog, valamint a DEX Dalszerző Expó alapítója


Bajnai Zsolt
2013-ban részt vett a Cseh Tamás Program kidolgozásában, majd 2014-ben ennek egyeztetésében. 2015 óta az NKA Hangfoglaló Könnyűzene Támogató Program Kollégiumának vezetője, majd 2018-tól a Magyar Alkotóművészeti Közhasznú Nonprofit Kft. (MANK) részeként működő Könnyűzenei Szolgáltató Iroda igazgatója. Eredeti végzettsége szerint középiskolai tanár, újságíró. Sokáig dolgozott kommunikációs területen, 2012 és 2016 között pedig az államigazgatásban.


Márkus Márta
Az egyetemet követően adminisztratív területen kezdett dolgozni, és mivel sok zenész ismerőse és barátja volt, először csak alkalmi segítőként, később hivatásszerűen intézte pályázatok bürokratikus háttérteendőit. Néhány év múlva ezek mentén könyvelői végzettséget is szerzett, ma pedig már saját könyvelőirodát vezet. Itt minden ügyfélnek igyekszik megfelelő segítséget nyújtani, egy kézben összefogva a projektmenedzsmenti és a könyvvezetési feladatokat.


Réz György
Zeneipari menedzsment oktató és kommunikációs szakember, a Majdnem Híres Rocksuli zeneipari képzés alapító tagja. 2008 óta foglalkozik a zeneipar kommunikációs lehetőségeinek feltérképezésével és a megoldások keresésével online, social media és elektronikus média felületeken.
Dolgozott a Sziget Fesztiválirodában, az Akvárium klubban, főszerkesztőként többek között a PORT.hu-nál és a Recorder magazinnál. Jelenleg a Koncertblog.hu csapatát segíti.


Sándor Dániel
A Launching Gagarin Records & Management társalapítója. Jelenleg a Jónás Vera Experiment, a colorStar, a Freakin’ Disco és a Jurij zenekarok menedzsere és kiadója. Irodájuk foglalkozik az Elefánt zenekar menedzsmentjével és kiadásával is. Kiadói és menedzsment tevékenysége mellett zenél, a colorStar és a Jurij dobosa. Korábban a Zeneipari Hivatal három kurzusát is elvégezte, egyetemi óraadó volt, írt tankönyvet és dolgozott újságíróként is.