Teltház az év első Backstage-én

2019. 01. 23. Zenei menedzsment

2019. január 23-án, szerdán zajlott az idei év első Backstage programja, a Hangfoglaló Program zeneipari előadás- és beszélgetéssorozata az A38 Hajón. A panelek alkalmával a résztvevőknek lehetőségük nyílt betekinteni azokba a terekbe, ahol a zene ténylegesen megszólal: rádiók, klubok és élőzenei koncertek alkalmával. A program a rossz idő ellenére abszolút teltházzal jó nyitánya az idei sorozatnak.

A Hangfoglaló Program Zenei Menedzsment Alprogramja keretében szervezett Backstage januári alkalmával két előadást és egy kerekasztal-beszélgetést hallgathattak meg a résztvevők. A panelek során sok olyan hasznos információ hangzott el, amely a zeneiparban tevékenykedők és a terület iránt érdeklődők, esetleg a szakmájukat éppen még csak tanulók számára is érdekes volt. A téma ugyanis a könnyűzenei színtér három legfontosabb nyilvánosságát járta körbe: ahogy a program alcíme is mutatja ezek a rádiók, klubok és maguk az élőzenei koncertek.

Az első panel előadója Horváth Gergely, akit a Petőfi Rádió és a Petőfi TV korábbi felelős szerkesztőjeként, és a legendás Kultúrfitnesz című műsor szerkesztő-műsorvezetőjeként ismerhetünk.

Az előadásban szó esett a rádiószerkesztési alapvetésekről és műsorszerkezetről is. A rádióba való bekerülés lehetőségei mellett tehát konkrét adók egy órányi főműsoridejének felépítésére is ráláthattunk. A magyar zenék és a külföldi zenék aránya ugyan szabályozott - azonban nem mindegy, hogy az adott dal milyen programsávban hangzik el. A közönség soraiban, és a Backstage-et az online streamen követők között is felvetődött a kérdés, hogy vajon induló előadónak angol vagy magyar dalszövegű dalokkal könnyebb-e bekerülni a rendszeres műsorszórásba. A kérdésre az egyértelmű választ az anyanyelviség adja: minden nemzet legszélesebb közönsége az adott ország anyanyelvén ért - tehát az előadók üzenetei is ilyen formában jutnak el a leghatékonyabban a hallgatóhoz. Catchy dallamvezetéssel, vagy egy könnyen dekódolható angol sorral ugyan a slágerszerzés könnyűnek tűnhet, azonban nem érdemes figyelmen kívül hagyni, hogy esetlegesen az angolul énekelt dalunk olyan előadók számai között hangzik el a rádiókban, akik anyanyelve - és stúdiókörülményei - is ehhez szokott.



A második panel egy izgalmas kerekasztal-beszélgetés volt, a magyarországi klubok helyzetéről és kihívásairól - egészen pontosan a nyugat-magyaroszági klublélet három fontos szereplőjét hívtuk meg egy beszélgetésre. A beszélgetés résztvevői Prieger Szabolcs a Agora Szombathelyi Kulturális Központ szervezője, Horváth Gábor Gaben a győri Rómer Ház szervezője és Muraközy Péter a Veszprémi Utcazene Fesztivál és az Expresszó vezetője, a veszprémi könnyűzenei élet meghatározó alakítója, szervezője voltak.

A beszélgetés során minden résztvevő bemutatta saját klubjának jellegzetességeit a város kulturális viszonylataiban. Érdekes különbségek rajzolódtak ki, és amikor vidéki klubokat hasonlítunk össze, általában érdemes figyelni adott helyszín sajátosságaira: a közösségépítés és a jó koncertek szervezése nem minden esetben tud egyszerre megvalósulni, hiszen azok a terek, amik kifejezetten csak az esti bulik idejére nyitnak ki pénteken és szombaton teljesen más profillal rendelkeznek, mint a hétközben - akár már délutántól látogatható közösségi terek, kávézók. Mindhárom klubvezető elmondta, hogy számukra legfontosabb, hogy a zenekarok és a közönség is a lehető legjobban élvezzen egy-egy estét: profi körülmények között, minőségi zenére, megfelelő technikai és biztonsági stábbal. 



A harmadik panel meghívottja Podlovics Péter volt. Korábban a Quimby menedzsereként dolgozott, jelenleg pedig többek között az Ivan & The Parazol menedzsereként mutatta meg, hogyan építkezhetünk koncertről koncertre, hogyan szervezhetünk turnét itthon, milyen az ideális turné csapat, miért fontos a fény, a hang, milyen periodika szerint hová szervezhetünk ma élő fellépéseket itthon. 

A harmadik panel tartalmas és részletes képet adott egy menedzsment működéséről, és a koncertszervezéssel járó feladatok és szempontok sokszínűségéről. Az előadás végére a résztvevők komplex képet kaphattak arról, hogy amit egy koncertlátogatás alkalmával evidensként megtapasztalnak, az a színfalak mögött akár több hónapos alapos előkészítőmunka eredménye.

Köszönjük minden résztvevőnek és előadónak a szerdai napot, sok hasznos új nézőponttal gazdagodtunk.

A Backstage sorozat február 13-án folytatódik, a következő esemény témája: Láthatóvá válni a zenei piacon. Esemény és részletes információ hamarosan!