Extra hasznos tudást adott az év utolsó Backstage rendezvénye

2018. 12. 18. Zenei menedzsment

Az ötödik évadában is folytatódott az NKA Hangfoglaló Könnyűzene Támogató Program zeneipari képzéssorozata, amely 2018-ban is egy Backstage Extrával zárult. A zenekari menedzsmentről és a kiadók működéséről szóló előadások, valamint a dalszövegírás témájában szervezett kerekasztal-beszélgetés után így egy negyedik panellel egészült ki a program: a magyarországi próbatermek helyzetéről végzett kutatást elemezték a szakemberek. A panelek videófelvételei elérhetőek a Hangfoglaló YouTube-csatornáján.

December 5-én ismét az A38 Hajón gyűltek össze a zeneipari szereplők a Hangfoglaló Program Zenei Menedzsment Alprogramjának rendezvényén. A Backstage Extrán ezúttal is a zeneipar fontos szegmensei, kerültek előtérbe: a zenekari menedzsment, a kiadók működése, a dalszövegírás folyamata és a próbatermek helyzete. Két előadást és két kerekasztal-beszélgetést is meghallgathattak az érdeklődők ezek kapcsán.

A napot Nagy Adrienn, a Quimby menedzserének előadása indította. A zeneipari szakember egyrészt az egyik legismertebb magyar zenekarnál szerzett tapasztalatairól beszélt az A38 Hajó kiállítótermében összegyűlt közönségnek, a zenekari menedzsmenttel kapcsolatos tudást is megosztott a jelenlévőkkel.

„A zenekar önmagában egy brand is. Ezt mondtam, amikor a Quimby zenekart is átvettem, hogy ez olyan, mintha a Pick szalámit, vagy a Felix ketchupot vennéd át. Oké, hogy művészetről, kultúráról beszélünk, de ez egy létező márka is, a Quimby esetében ráadásul egy igen nagy múlttal rendelkező márka” – fogalmazott a menedzser, utalva a zenekar működésének egyik pillérjét jelentő sponsorship fogalmára, amelyről többen is megtudhattok az alábbi videóból:

A zenekari oldal után a második panelben a kiadók szempontjait Molnár Gábor, a Gold Record tulajdonos-ügyvezetője képviselte – elemezve a központi zeneipari szervezetek működését, valamint az online térhódítás következményeit.

„A legkomolyabb bevételek a mai napig a fellépésekből vannak, ezért akkor lehet egy jó 360 fokos kiadót működtetni, hogyha ez a bevételi oldal profi, és nekünk ebben van tapasztalatunk és képességünk, hogy a fellépéseket jól intézzük. Ez egy óriási előny ahhoz a céghez képest, aki külső szakembereket próbál felvenni ezekre a feladatokra” – mutatta be az ügyvezető a 360 fokos kiadói modell két verzióját.

A harmadik, Így születnek a dalok című panelben egy kerekasztal-beszélgetés kapott helyet. Réz György, a Backstage szakmai hátterét biztosító Majdnem Híres Rocksuli társalapítója, a beszélgetések állandó moderátora szövegíró zenészeket kérdezett arról, hogy mit jelent számukra az dalírás. Jónás Vera (Jónás Vera Experiment), Egyedi Péter (Óriás) és Lázár Domokos (Esti Kornél, Pegazusok Nem Léteznek) válaszolt ezekre a kérdésekre. Szóba kerültek például a dalszerző táborok, és ezek kapcsán az is, hogy a szövegírás inkább magányos folyamat, vagy lehet csapatmunka is.

„Nekem két motivációs elem van ezeknél a táboroknál. Az egyik az, hogy nagyon szeretek új emberekkel ismerkedni, beszélgetni. Ezek jellemzően nemzetközi táborok, nekem pedig mindig nagy élmény olyan emberekkel találkozni, akik máshonnan jönnek, más sztorijuk van. Októberben például Taiwanon voltam, ami nagyon izgalmas volt. A másik elem pedig az, hogy mindig találok olyan embereket, akikkel lehetne valami másféle zenét csinálni” – mesélt a dalszerző táborok nyújtotta lehetőségekről Jónás Vera.

Az utolsó, „extra” panel során Jogdíj Alprogramjának keretében végzett kutatás került a fókuszba. Ennek során a zeneipar résztvevőit és zenészeket kérdeztek a magyarországi próbaterem használatról és a próbatermek helyzetéről. A Backstage-en előbb a winwinwin Kft. kutatásvezetője, Altschach László ismertette a felmérés eredményeit, amit egy beszélgetés követett, Ondecs István „Bygyo”-val, a CrewBox Base próbahely üzemeltetőjével, Restás Gergővel, az Oposszum Próbatermek és Hangstúdió üzemektetőjével és Tóth Gergővel, aki zenész és zenei menedzser is egyben.

A kutatásból egyértelműen kiderül, hogy a próbaterem-bérbeadás egy kevésbé fejlett szelete a hazai zeneiparnak. Az eredmények azt mutatják, hogy mindenképpen érdemes lenne több figyelmet és időt szentelni ennek a témának, hiszen jelentős mértékben lehetne még javítani a helyzeten. A kutatás teljes elemzése elérhető a hangfoglalo.hu honlapon.

A Backstage 2019-ben is folytatódik, a januári rendezvény részleteiről a Hangfoglaló Program holnapján és Facebook-oldalán lehet majd tájékozódni.