Populáris zenei kultúra az egyetemi-akadémiai térben

2018. 05. 10. Könnyűzenei Oktatás

A Pécsi Tudományegyetem Zenélő Egyeteme a Pécsi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karával, illetve az NKA Hangfoglaló Könnyűzene Támogató Programmal együttműködésben április 26-án szervezett konferenciát Pécsett, amelynek fő témája a populáris zenei kultúra, mint egyetemi térben megjelenő diszciplína volt.

A tavaly novemberben rendezett „Legyen a könnyűzene is mindenkié” című konferencia folytatásának is tekinthető pécsi tanácskozást, a házigazdák nevében Dr. Szíjártó Zsolt, a PTE intézetvezető egyetemi docens köszöntötte. Szavai után Dr. Havasréti József rendhagyó tárlatvezetésére került sor, amelynek keretében bemutatta a Zsolnay Kulturális Negyed E25-ös épületének földszintjén berendezett, Kálmándy Ferenc fotográfiáiból összeállított kiállítást. Az „És mindig csak képeket hagyunk magunk után...” című kiállítás a nyolcvanas évek legfontosabb pécsi zenetörténeti állomásaiból ad ízelítőt.

A rendhagyó tárlatvezetést követően az Eszterházy Károly Egyetem Ének-zene Tanszékének docense, Dr. Nagy Zoltán vette át a szót, aki előadásában beszámolt az egyetem zene tanszékén folyó könnyűzenei képzés múltjáról, jelenéről és jövőbeli terveikről. Az előadásnak köszönhetően a hallgatóság megismerkedhetett a tanszéken folyó munkával, a tanszék strukturális felépítésével, illetve az elmúlt évek során a tanszéken megalakult, hallgatókból álló zenekarok történetével és sikereivel.

Ezt követően a Budapesti Műszaki Egyetem adjunktusa, Dr. Barna Emília tartott előadást a popzenei ízlés és a digitalizáció kapcsolatairól, Minden sláger egyforma? címmel. Az előadás során amellett, hogy felvillantotta a digitális technológia könnyűzenei felhasználásának a lehetőségeit, bepillantást adott a BME-n folyó könnyűzenei szemináriumok munkájába, illetve az ezekhez kapcsolódó, javarészt idegen nyelvű szakirodalomba is.

Dr. Beck Zoltán, a Pécsi Tudományegyetem adjunktusa, a Zenélő Egyetem vezetője a populáris zene tanításának egyetemi kereteiről, illetve a populáris zenei kultúra szak létesítésének lehetőségeiről tartott előadást. Kiemelte, a könnyűzenei oktatás egyik legfontosabb célja az egyetemi akkreditáció mellett, hogy létrehozzanak egy olyan használatba vehető nyelvet, ami képes kiállni a tudományossági próbákat, emellett pedig képesek legyenek megragadni a popzenét, mint társadalmi fenomént. Ennek fényében a ZEN nem feltétlenül csak újonnan létrehozott kurzusokra épül, hanem olyan kurzusokat koncentrál, amelyek már korábban is jelen voltak az egyetemi térben. A cél, hogy megnyissák a populáris zene elbeszélhetőségét, azonban anélkül, hogy magától a popzenétől elszakadnának.

A diszkussziót és a kávészünetet követően az NKA Hangfoglaló Programjának két munkatársa tartott előadását. Balga Nóra, a HP Magyar Könnyűzenei Oktatást Támogató Alprogramjának koordinátora a 2018. október 1-5-ig tervezett Könnyűzenei Témahét programjáról, illetve a Poptanítás Munkacsoport munkájáról számolt be, majd pedig Murzsa Tímea, a Legyen a könnyűzene is mindenkié című kötet szerkesztője mutatta be az azonos című konferencia előadásaiból készült kiadványt.

A pécsi minikonferenciát Bajnai Zsolt, az NKA Hangfoglaló Program vezetőjének előadása zárta, aki többek között arról is beszélt, hogy a magyar könnyűzenei oktatásról megindult kommunikációnak és az ezt szolgáló programoknak köszönhetően, valóban megkezdődtek a munkálatok egy szervezett könnyűzenei oktatási struktúra létrejöttéért.