A konferencia előadóiKönnyűzenei Oktatási hírek

Lars Andersson

Lars Andersson is the director of education and head of Pop-jazz and world music at Malmoe Academy of Music, Lund University, Sweden. He is an associate professor of jazz drums and ensemble playing. He is currently the chairman of the Pop-and jazz platform in the Association of European Conservatories (AEC) and has been doing extensive international work including building a jazz education in Vietnam, initiated the project "Creativities transcending boundaries in higher music education" with Cambridge University and he has given clinics and workshops in Barcelona, Vienna, Copenhagen, Hanoi and Stockholm, Boston. As a professional jazz drummer, he has played at international and national jazz festivals and clubs all over Europe. His work is represented on numerous recordings. He has worked with, among others, Vincent Herring, Joey Calderazzo, Mark Murphy, Stacey Kent, Esbjörn Svensson, Putte Wickman, Victoria Tolstoy, Jan Lundgren, Nils Landgren, Monica Zetterlund and Georgie Fame.

He recently published a book and Play-Along, Expand your Rhythmic Freedom, for all instrumentalists and vocalists to help develop their rhythmic skills.

//

Lars Andersson a svéd Lund Egyetem Malmöi Zeneakadémiájának jazz dob és zenekari zene egyetemi docense; a Pop, jazz és világzene tanszék vezetője és oktatási igazgatója. Továbbá jelenlegi elnöke az Európai Konzervatóriumok Szövetsége (Association of European Conservatories [AEC]) Pop és jazz szekciójának, valamint széles körű nemzetközi munkát végez. Részt vett a vietnami jazz oktatás kialakításában, kezdeményezésére alakult meg a Cambridge-i Egyetem nevével fémjelzett „A kreativitás felülírja a határokat a felső oktatásban”-projekt. Szakmai tanácsadást és workshopokat tartott többek közt Barcelonában, Bécsben, Koppenhágában, Hanoiban, Stockholmban és Bostonban is. Professzionális jazz dobosként számos svéd és nemzetközi fesztiválon és neves jazz klubban játszott Európa szerte. Munkásságát több lemez és koncertfelvétel őrzi. Pályafutása során számos zenésszel dolgozott együtt, hogy közülük párat említsünk: Vincent Herring, Joey Calderazzo, Mark Murphy, Stacey Kent, Esbjörn Svensson, Putte Wickman, Victoria Tolstoy, Jan Lundgren, Nils Landgren, Monica Zetterlund és Georgie Fame.

2015-ben megjelent Expand your Rhytmic Freedom (Terjeszd ki a ritmikus szabadságod!) című könyve rendkívül hasznos lehet minden zenésznek és énekesnek ritmikus képességeik fejlesztésében.

Andrásik Remo

Andrásik Remo  zenész, gitáros, szervező, gitártanár, zenei újságíró. Számos zenei formáció gitárosa, több gitártankönyv szerzője, az utóbbi években jelentős zenei fesztiválok és programok megvalósítója. 2006 óta a Hangszeresek Országos Szövetségének főtitkára. 1981-ben, tizenhárom évesen kezdett el zenélni, és hamarosan olyan sikeres és népszerű zenekarok tagja lett, mint a Z'Zi Labor. A zenei élet elismert művésze, a 90-es évek elejétől számos magyar előadó albumán közreműködött gitárosként (Anita, Z'Zi Labor, Gálvölgyi János, Somló György), hangszer szakértőként a Peavey zenei márka demonstrátora volt. A kilencvenes évek közepétől zenei újságíróként is dolgozott, hangszertesztek, hangszeres cikkek szerzője volt a Rockinform magazinban. Ezt követően rendszeresen publikált különböző zenei kiadványokban, 2000-2008 között a Roland és BOSS zenei márkák hivatalos hangszerszakértője volt. A Music Media Magazin (korábban Instrument és Hangfoglalás Magazin) tulajdonosa és főszerkesztője. 2015-ben a hangszeres-élőzene népszerűsítése iránti elkötelezettségéért megkapta az Öröm a zene!-díjat (Az év zenei újságírója kategória). 1990 óta foglalkozik gitártanítással. A Gitár kézikönyv, valamint a Gitáreffekt kézikönyv című tankönyvek szerzője és kiadója. A hangszeres zenélés élharcosa Magyarországon, 1992 óta számos esemény (Zánkai Poppiac, Gitármánia és Zenei Továbbképző Tábor, Zenész Klub) társadalmi szerveződés megálmodja és létrehozója. Nevéhez fűződik a több éve sikeres Budapest Music Expo – Hangszer-, Hang-, Fény- és Stúdiótechnikai kiállítás (régebbi nevén Hangfoglalás), Hangfoglaló Hétfő, majd Hangfoglaló Magyarország tehetségkutató sorozatok, a „KI LESZ AZ ÉV LEGJOBB ÚJ GITÁROSA?” tehetségkutató, és a Zenélni... (később Öröm a zene!) társadalmi kampányok megvalósítása, mellyel legfőbb célja, hogy felkutassa és segítse a zenei tehetségeket és az embereket közelebb hozza a zenéhez. 2016-ban megalapította az Öröm a Zene Iskolát, amely a tömeges, élmény alapú zeneoktatás úttörő kezdeményezése.

Bajnai Zsolt

Bajnai Zsolt kommunikációs szakember, újságíró, az NKA Hangfoglaló Program Ideiglenes Kollégiumának vezetője. A JATE TTK földrajz-történelem szakán és a MÚOSZ Bálint György Újságíróiskoláján diplomázott. A kilencvenes években több heti- és napilapnak dolgozott. 2000-2004-ig a Magyar Sajtó főszerkesztője, 2000 és 2002 között a Magyar Média című sajtótudományi folyóirat, 2008-ban a Fóti Szemle helytörténeti periodika szerkesztője, a MÚOSZ Évkönyvek és a Minőségi Újságírásért díj könyvek szerkesztője. Szolnokon él, ahol 2010 óta szerkeszti a blogSzolnok című szubjektív élményportált. 

Baloghné Seller Zsuzsa

Új, a világon egyedülálló, sikerélmény központú interaktív (BAccordLOGic) módszerrel tanítja a zenét, zeneelméletet kisiskolásoknak és óvodásoknak, billentyűs hangszerek alkalmazásával, mesékkel, játékokkal, szín - forma - számkódos, védjeggyel jogvédett jelrendszer segítségével. Tanulói a hangszeres játékot gyorsan és hatékonyan sajátítják el, így a zenélés a kezdetektől intenzív sikerélményt jelent a számukra. Zenepedagógiájának célja ennek a korai sikerélménynek a megvalósítása, és a zene megszerettetése. A képzéseket a gyerekeknek kidolgozott BAccordLOGic módszerrel már két és fél, három éves kortól elkezdi. Ovisoknak és iskolásoknak tart csoportos és egyéni órákat. Tanított a Nemzetközi Pető Intézetben is nagy sikerrel. Hatékonyan alkalmazta a módszert autista, down-szindrómás és sajátos nevelési igényű gyermekek körében is. 2000 óta több ezer tanítvánnyal szerettette meg a zenét, zenetanulást. Számtalan meghívást kap óvodáktól zeneovis bemutatók megtartására. Nyaranta zenei táborokat vezet. Zenetanításáról a You Tube-on több bemutató felvétel látható. 2011-ben megszervezi az ország legkisebbekből álló zenekarát, a Muzsikáló Mazsolákat. A 2011-es Hangfoglalás kiállítást ez a zenekar nyitotta meg. A BAccordLOGic zeneoktatási módszerrel tizenhárom éve tanít óvodákban és iskolákban. A módszert Gábortól tanulta, és közösen fejlesztik, hogy miként lehet leghatékonyabban megszerettetni a kicsikkel a zenét, zenetanulást. Hat éve magánéneket tanul Hernyes Virágtól, az isaszegi Klapka György Általános és Művészeti Iskola magánének tanárától, továbbá 2017 januártól Bota Henriette hangképzés, magánének tanártól tanul.

Balogh Gábor

Új, a világon egyedülálló, sikerélmény központú interaktív (BAccordLOGic) módszerrel tanítja a zenét, zeneelméletet billentyűs hangszerek alkalmazásával, szín - forma - számkódos, védjeggyel jogvédett jelrendszer segítségével. Tanulói a hangszeres játékot gyorsan és hatékonyan sajátítják el, így a zenélés a kezdetektől intenzív sikerélményt jelent a számukra. A képzés három éves kortól ajánlott ovisoknak, iskolásoknak és kezdő felnőtteknek is. Az oktatást feleségével, Zsuzsával együtt végzik több óvodában és iskolában. Tanítottak a Nemzetközi Pető Intézetben is nagy sikerrel. 2000 óta több ezer tanítvánnyal szerettették meg a zenét, zenetanulást.

A zenével édesapja és rokonai révén került kapcsolatba. Ők sokat énekeltek, citeráztak, amikor Gábor kisgyermek volt. A zenei környezet hatására Gábor megtanult tőlük citerázni és még néhány hangszeren játszani. Szülei tíz évesen beíratták a Bartók Béla Zeneiskolába, ahová az ütő tanszakra fel is vették. Tanára Dr. Muray Pálné volt. Zenei tanulmányait 1978-ban az MN Zenész Tiszthelyettesképző Szakközépiskolában folytatta, ahol Gartner Andor és Igritz Sándor – az Operaház zenekarának ütősei – voltak a tanárai. 1982-ben indult a Ki Mit Tud? Országos vetélkedőn szóló kategóriában, ahol eljutott a középdöntőig. Az iskola elvégzése után egy évet ütőhangszeres katonazenészként zenélt Szolnokon, a Kilián György Repülőműszaki Főiskola Zenekarában. 1984-ben felvételt nyert az MH Központi Zenekarába, ahol később az ütő szólam vezetője lett. A Magyar Honvédség 1990-ben felkínálta azt a lehetőséget, hogy hangszeres főiskolai képzésben vegyenek részt a zenekar tagjai. Gábor élve a lehetőséggel, 1990-től 1994-ig a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola Miskolci Tanárképző Intézet ütő tanszakának a hallgatója lett. Tanára Angyal Zsuzsanna volt. 1994-ben kiváló minősítéssel, ütőtanári diplomát kapott. 1986-ban jelentkezett Vitray Tamás Ön jelölt! című tehetségkutató műsorába, ahol szóló kategóriában megnyerte a fődíjat. Ennek hatására több televíziós műsorba meghívták szerepelni. Majd Köte Zoltán ütőművésszel és Marosi László karnaggyal létrehozott Trióval rendszeresen turnézott művészeti előadásokon, szerte az országban. 1989-ben megkapja az MH Művészegyüttes Nívódíját. A katonazene mellett ütőhangszeres tanárként is dolgozott 1985-től 1990-ig. Egy évig Abonyban, majd Albertirsán tanított. Egy-egy évet szolfézst is tanított Etyeken, majd Dunakeszin. 2005-től 2015-ig az Isaszegi Klapka György Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola ütőhangszeres tanára volt, mellette továbbra is tanított szolfézst. Felkérésre az iskola zenekarát is vezényelte. Zenei téren van az életének egy másik fontos területe is: a zenét nem csak előadni, tanítani, hanem létrehozni is szerette. Szeret improvizálni, zenét szerezni. Így került sor arra, hogy a zeneelmélettel is elkezdett többet foglalkozni. Később a zeneelmélet tanulmányozása során kidolgozta a zenetanításnak egy új elméleti rendszerét, amivel a gyermekeknek és a kezdő felnőtteknek a zeneoktatást könnyen érthetővé, gyakorlatiassá és játékossá lehet tenni. Ennek a módszernek a kidolgozásával 1985 óta foglalkozik, mely alapján írt egy mesekönyvet, tankönyveket és készített oktatási segédeszközöket is. A módszert BAccordLOGic zeneoktatási módszer néven ismerik. 2011-ben Dr. Gloviczki Zoltán közoktatásért felelős helyettes államtitkár úr hivatalos ajánlólevelet írt a módszerhez.

Dr. Beck Zoltán

Beck Zoltán tanulmányait magyar nyelv és irodalom, illetve tanító szakokon végezte, majd 2009-ben doktori fokozatot szerzett irodalomtudományból. 2010 óta a PTE BTK NTI Romológia és Nevelésszociológia Tanszék egyetemi adjunktusa, 2012 óta pedig a PTE ZEN (Zenélő Egyetem/University of Music) szakmai igazgatója.

A 30Y zenekar frontembere, 2012-ben Az év dalszövegírója.

Dr. Csüllög Judit

Dr. Csüllög Judit az Eszterházy Károly Egyetem Ének-zene Tanszékének egyetemi docense. Tanulmányait az Eszterházy Károly Főiskolán, a Miskolci Egyetem Bartók Béla Zeneművészeti Intézetében, illetve a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen folytatta. 2008-ban PhD doktori címet szerzett a Nyitrai UKF Egyetemen, zongorametodika témában. Felsőfokú oktatói tevékenysége mellett zongoratanárként folyamatosan részt vesz az alapfokú zeneoktatásban. A tanításon kívül színházak zenei vezetőjeként, korrepetítoraként dolgozik, rendszeresen koncertezik.  

Udo Dahmen

Udo Dahmen is a manager, drummer, and educator. He studied classical percussions in colleges of music in Rheinland, Aix-la-Chapelle, and Cologne from 1971 to 1976, and also with Dante Agostini in Paris. He has been a session drummer from that time for a lot of different acts: Charlie Mariano, Herb Geller, Joachim Kühn, Kraan, Inga Rumpf, Achim Reichel, Lake, Eberhard Schöner (feat.  Sting, Gianna Nannini, Nina Hagen, Jack Bruce, Gary Brooker), Nippy Noya, Gamelan of the Duke Agung Raka of Saba and Pinda (Bali), and he played on the opening of the World Championship in Athletics in August 1993 in Stuttgart. Among those at least ten records made it to the "Top Ten" in Germany. He was a professor at Hochschule für Musik und Theater, Hamburg from 1983 to 2003.  Udo is the director of the Popakademie Baden-Württemberg in Mannheim since 2003, and the vice president of the German Music Council.

//

Udo Dahmen menedzser, dobos és tanár. Klasszikus ütőhangszereken tanult különböző zeneakadémiákon a Rajna-vidéken, Aachenben és Kölnben is 1971 és 1976 között; Párizsban pedig Dante Agostini volt a tanára. Alkalomszerűen számos különböző produkcióban működött és működik közre, zenésztársai között szerepel: Charlie Mariano, Herb Geller, Joachim Kühn, Kraan, Inga Rumpf, Achim Reichel, Lake, Eberhard Schöner (Sting, Gianna Nannini, Nina Hagen, Jack Bruce és Gary Brooker társaságában), Nippy Noya és a Gamelan of the Duke Agung Raka of Saba and Pinda (Bali). Udo játszott az atlétikai világbajnokság megnyitóján is, 1993 augusztusában, Stuttgartban. Felvételei közül legalább tíz bekerült a német toplisták legjobbjai közé. A hamburgi Zene- és Színművészeti Egyetem professzora volt 1983 és 2003 között, 2003 óta pedig a mannheimi Popakademie Baden-Württemberg igazgatója és a Német Zenei Tanács alelnöke.

Fehér Károly

Fehér Károly ütőhangszeres zenész, tréner, az Ethnosound alapítója. Missziójának tekinti, hogy minél szélesebb közönség megismerhesse a világ tradicionális zenei, kulturális értékeit, a zenélés örömét, közösségformáló erejét és a testre-lélekre gyakorolt jótékony hatását.

"Célunk, hogy a zene és a zenélés bárki számára minél fiatalabb életkorban, de minden korosztálynak, társadalmi csoportnak is elérhető örömforrássá váljon. A zene a rengeteg jótékony hatásán kívül önismeretet és magabiztosságot fejleszt, ha szükséges, gyógyít, boldogít és közelebb hozza egymáshoz az embereket. Tevékenységünkkel szeretnénk elősegíteni, hogy ezt a kincset minél többen felfedezzék."

Halmos Attila

Halmos Attila negyvenhét éves népzenész, a piliscsabai Páduai Szent Antal Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola és a Budapest School tanára. Zenekara a Tükrös zenekar.

Maróthy Zoltán

Maróthy Zoltán alapítása óta a Kőbányai Zenei Stúdió gitár és zenekari gyakorlat tanára.

Az Ossian, majd a Fahrenheit együttes alapító tagja volt, jelenleg a KISS Forever Band-ben és Koncz Zsuzsa zenekarában játszik. Közreműködött számos hazai előadó lemezén és koncertjein, mint például az East, Ákos, a L’art pour L’art, Balázs Fecó és Révész Sándor. Ezenkívül dalszerző, szövegíró és zenei rendező.

2017-ben az év zenepedagógusának választották.

Toby Martin

Toby Martin is a musician, songwriter and historian from Sydney, Australia. He has released four albums with the rock band Youth Group, and has released two albums under his own name. The most recent Songs From Northam Avenue (2017) was inspired by stories from Bankstown in western Sydney and was a collaboration with musicians of Arabic and Vietnamese background. He has published widely on the history of popular culture and popular music, including the 2015 monograph Yodelling Boundary Riders: Country music in Australia since the 1920s. His current research looks at the history of Aboriginal country music. Toby is Lecturer in Popular Music and Head of Popular Music Performance at the University of Huddersfield, UK.

//

Toby Martin ausztrál zenész, zeneszerző és történész Sydneyből. Négy lemeze jelent meg a Youth Group rockzenekarral, és két szólólemeze is készült. A legutóbbi Songs From Northam Avenue (Dalok a Northam sugárútról [2017]) című albumát Bankstown (Nyugat-Sidney) történetei ihlették, és arab és vietnami hátterű zenészek működtek közre rajta. Toby széles körben publikált a populáris kultúra és könnyűzene történetéről, beleértve a 2015-ös Yodelling Boundary Riders: Country music in Australia since the 1920s (Jódlizó határhajtók: Country zene Ausztráliában az 1920-as évektől kezdve) című monográfiáját.

Jelenlegi kutatási az ausztráliai őslakosok country zenéjének történetére fókuszálnak. Emellett a könnyűzene adjunktusa és a Könnyűzenei előadás elnevezésű szak vezetője a Huddersfieldi Egyetemen (Egyesült Királyság).

Murzsa Tímea

Murzsa Tímea az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar magyar nyelv és irodalom alapszakán végzett, majd irodalom- és kultúratudomány mesterszakon szerzett diplomát. Jelenleg az Irodalomtudományi Doktori Iskola hallgatója ugyanitt. Könyv- és zenekritikákat ír, az Apokrif Irodalmi Folyóirat prózaszerkesztője és az Apokrif Online főszerkesztője. A Hangfoglaló Program Magyar Könnyűzenei Örökség Megőrzését Támogató Alprogramjának koordinátora és a Könnyűzenei Oktatást Támogató Alprogram munkatársa.

Orosz Mihály

Orosz Mihály zenész, zeneszerző és ének-zenetanár. Jelenleg főállásban a Sztehlo Gábor Evangélikus Iskola gimnáziumi énektanára, a budapesti zeneakadémia rezidens kórusának, az Új Liszt Ferenc Kamarakórusnak énekese, rendszeres vezetője a Müpa „Zenebona - Ne csak hallgasd!” kreatív zenei foglalkozásainak, valamint a Csillag kórus bluegrass-, gospel- zongoristája. Tanulmányait a Pécsi Művészeti Szakközépiskola szolfézs-zeneelmélet szakán, majd a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem zenekar- és kórusvezetés BA, illetve zeneismeret- ének-zenetanári TMA képzésén folytatta. Rendszeresen segít hangszerelési munkákban amatőr és kezdő könnyűzenei zenekaroknál. Zeneszerzőként idén nyáron debütált a Filmszakadás című musicallel.

Klasszikus zenei képzettségét és a könnyűzene iránti lelkesedését ötvözve igyekszik a zene stílusokon és korokon átívelő alapigazságait keresni és hirdetni.

Urbán Marcell

Urbán Marcell tanulmányait a Budapesti Gazdasági Főiskolán kezdte, később párhuzamosan szerzett diplomát mint közgazdász, és végzett a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem jazz-dob szakán. Időközben egyéb középfokú ismeretekre tett szert az ETŰD Jazz Konzervatóriumban, miközben gyerekeket tanított, és helyettesítő órákat tartott felnőtteknek.
Négy éve megalapította a Budai Magánzeneiskolát, ahol egyéni, saját módszerekkel, kollégáival együtt oktatja a következő generációkat, hogy megszeressék a zenét, megismerjenek minden műfajt; hogy mindig ott legyen a zene az életükben; és ha bármit szeretnének elmesélni, kifejezni a zenével, meglegyen hozzá mindenük.

Windhager Ákos

Windhager Ákos PhD irodalom- és művelődéstörténész, szakíró, egyetemi oktató. Fő kutatási területe a XIX–XXI. századi szépirodalom, klasszikus zene és tömegkultúra történelemmel folytatott párbeszéde. Az MMA Művészetelméleti és Módszertani Kutatóintézetének, illetve a Pázmány Péter Katolikus Egyetem munkatársa.